zondag 25 november 2018

Black Friday, anekdotes vanuit de backoffice

Afgelopen week stond in het teken van Black Friday. Okee, toegegeven, vrijdag is maar één dag. Maar als je een (web)winkel bent, heeft het toch wat meer voeten in de aarde. 

Je bedenkt óf je er aan mee doet of niet. Zo ja, wat voor actie maak je er van? Leuk, we prijzen een paar zwarte dure items nog eens af, als een extra kadootje voor de klant! 

Oja, daarvoor bestellen we nog wat bij en zetten het alvast online. Maar hee, dan blijkt de leverancier niet meer alle maten te hebben. Backstage moet je een en ander aanpassen. En omdat ik toch graag vóór 24:00 uur in bed lig, geef ik instructies aan mijn lief omdat de actie op dat tijdstip begon en eindigde. Hij heeft geen moeite met die uurtjes minder slaap, gelukkig maar. 

Hup, een nieuwsbrief eruit en op tijd graag! Een plaatje voor facebook zetten we ook alvast klaar. Het zijn dagen waarop ik andere activiteiten (boodschappen, yoga, studie, huishouden) ernstig terug schroef omdat ik weet dat daar gewoon even geen tijd voor is.

En eenmaal online kwam na 3 minuten de eerste bestelling al binnen. Na het afprijzen van de Tante Betsy Cardigan Rose Black was ook daarvan de eerste na 3 minuten verkocht. Er zijn klanten die me toevertrouwen dat ze er speciaal de wekker voor zetten!
Maar er gaat ook wel eens wat mis in de gauwigheid! Er wordt dan bv. een verkeerde maat besteld. Daarop volgt e-mail contact om alles even recht te trekken. Soms gaat de bestelling niet meteen goed. Geen man overboord, dan bestellen we toch gewoon 3 keer!



Er komt sowieso veel klantcontact bij, via de mail of messenger. Ik vind dat altijd heel gezellig en zinvol, liever informeer ik iemand goed dan dat ze straks teleurgesteld is. Wat je overigens niet altijd kunt voorkomen. Een voorbeeld van een erg leuk berichtje van een klant, waar ik een enorme glimlach van op mijn gezicht kreeg, en waar ik me ook heel goed in kon verplaatsen:

Ik wil het graag annuleren. Ik wilde eigenlijk maat L, maar die was niet meer beschikbaar en toen er twee keer iets mis ging met de iDeal betaling, besloot ik dat de goden me duidelijk wilde maken dat M niet zou passen :-)

Vrijdag en zaterdag gingen de pakketjes op de post. Wist je dat dat het leukste is aan dit werk? Al die mooie kleurige prachtige kadootjes inpakken, terwijl je weet dat iemand zich daarop enorm aan het verheugen is!

En wist je dat de Danefae Jane Softshell jas Black nog steeds heel aantrekkelijk geprijsd is? De maten XS, S en M zijn nog beschikbaar voor maar €100,-!


Nu is het zondag en ik hou een rustdag. Met in mijn achterhoofd het idee een aantal mensen vreugde bereid te hebben. Ik ben mij er bewust van dat niet iedereen meteen iets kan kopen als er een nieuwe collectie is uit gekomen. Als er dan een leuke actie is, is er dus een hele groep mensen die daar op wilde of moest wachten om iets nieuws aan te schaffen.

Ik wens iedereen veel plezier van hun aankoop en ik hoop dat een kijkje achter de schermen leuk was!

Groetjes, Thea










7 opmerkingen:

  1. Wat ontzettend leuk om te lezen! Ik was al nieuwsgierig hoe dat dan achter de schermen allemaal verliep. Ook heel grappig om te lezen dat ik niet de enige shopper ben die af en toe in een opwelling een rare bestelling doet. 😂😂😂

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker ben je de enige niet, Esther! Is heel menselijk!

      Verwijderen
  2. Dat was het zeker! Bedankt voor je hulp en leuk om je te ontmoeten!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Erg leuk te lezen! Geweldig hoe je met je klanten( online) omgaaten adviseerd, maakt het online een stukje persoonlijker! Thx Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Miranda! Dat vind ik ook het belangrijkste. Ik adviseer net als wanneer Pinka een stenen winkel zou zijn. Je mag ook telefonisch contact opnemen voor vragen. Daar ben ik een webwinkel voor!

      Verwijderen
  4. Wat leuk om dit zo te lezen, Thea!
    Inderdaad veel meer werk dan die ene dag...
    Maar zo te zien veel mensen blij gemaakt, leuk!

    BeantwoordenVerwijderen